Klantverhaal: Habbeké Shipyard: innovatie in aluminium

Habbeké Shipyard is een bekende naam in de scheepsbouw. Het bedrijf dat gevestigd is in Hoorn is gespecialiseerd in aluminium scheepsbouw. Wij spraken met Mirjam van Zaane over innovatie, goed werkgeverschap en de band van het bedrijf met verzekeringsadviseur Bert Kaspers van Van Campen & Dijkstra.

Mirjam van Zaane is CFO bij Habbeké Shipyard. Ze is opgegroeid in de scheepsbouwbranche. “Mijn ouders waren altijd al werkzaam in de scheepsbouw en zo ben ik er ook ingerold. Sinds 4,5 jaar ben ik werkzaam bij Habbeké. Ik kende het bedrijf al langer, in het scheepsbouwwereldje is het ons-kent-ons, en Orm de Waart, directeur had al eerder gevraagd of ik bij hem wilde komen werken. Toen het bedrijf waar ik destijds werkte failliet ging, was de overstap dan ook snel geregeld.” Boten en varen zijn echt Mirjams ding. “Maar dan wel écht alleen op het werkvlak. In mijn vrije tijd doe ik liever andere dingen.” lacht ze.

Expert in aluminium

Habbeké bouwt enkel in aluminium. “Van reddingboten voor de KNRM, werkschepen en zeilboten tot luxe pleziervaartuigen. We zijn van alle markten thuis. Op jaarbasis bouwen we zo’n 9 tot 10 nieuwe boten. Daarnaast doen we ook onderhoud en refits van bestaande boten. Daarbij stemmen we met de eigenaar af wat we doen: we kunnen het interieur vernieuwen, maar ook de machinekamer reviseren en moderniseren.” vertelt Mirjam. “Omdat wij de hoogste kwaliteitseisen hanteren kiest bijvoorbeeld de KNRM (Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij) voor het laten bouwen van hun boten bij Habbeké. Op dit moment wordt er ook aan een nieuwe reddingboot gewerkt, de Van Wijk Klasse. Een ander project dat we voor de KNRM gedaan hebben is het ombouwen van een gewone tractor naar een soort van amfibievoertuig, waarmee ze de reddingboot het water in kunnen transporteren. Onze mensen vinden het leuk om dat soort unieke projecten uit te denken.” Ook de politie is een vaste klant van Habbeké. “Politieboten moeten net als reddingboten van de hoogste kwaliteit zijn. Ze moeten immers onder extreme omstandigheden gebruikt kunnen worden. Die hoge kwaliteit kunnen wij leveren. We laten onze boten ook altijd zo streng mogelijk keuren, zodat we voor onszelf de lat ook altijd hoog leggen. Maar ook om de boten te kunnen verzekeren is een keurmerk vaak noodzakelijk.”

Wat betekent Habbeké?

Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog wordt een aantal kinderen uit Broek in Waterland naar Zweden gestuurd om op krachten te komen.

Eenmaal weer terug in Nederland, hebben de kinderen moeite met de Nederlandse taal. Op school leest de meester het kinderboek Hakbek de Kraai voor. Dit verhaspelen deze kinderen tot Habbeké en al snel wordt de kreet een groet in de omgeving.

En in 1966 besluit oprichter Arie de Waart zijn bedrijf er ook naar te vernoemen. Met daarbij de vogel als logo. Habbeké!

Trouw personeel

Bij het Hoornse bedrijf werken ongeveer 30 mensen. Hiervan bestaat de helft uit vast personeel. Dit wordt aangevuld met uitzendkrachten en stagiairs. “We vinden het belangrijk dat het personeel zich thuis voelt bij ons. We steken ook veel tijd en zorg in de opleiding van nieuwe scheepsbouwers door stagiairs te laten begeleiden door onze ervaren medewerkers.” vertelt Mirjam. “Het aantal dames in de scheepsbouw is jammer genoeg nog wel steeds laag. Wij hebben op dit moment op de werf twee vrouwelijke medewerkers: een lasser en een vrouwelijke stagiaire werktuigbouwkunde. Het is gewoon een heel specifieke tak van sport, dus je moet wel affiniteit hebben met boten en scheepsbouw en ook nog eens technisch onderlegd zijn. Dat blijft een lastige combinatie.” Dat Habbeké een fijne werkgever is, blijkt wel uit het feit dat er op dit moment maar liefst drie gepensioneerde medewerkers zijn die toch nog een aantal dagen op de werf aan het werk zijn. Onze oud-eigenaar bijvoorbeeld is inmiddels 78 en ook hij werkt nog steeds 4 dagen in de week aan de boten. De passie is groot!”

Waterstofboot

Een ander project waar op dit moment aan gewerkt wordt bij Habbeké is een boot die vaart op waterstof. Dit is een RVO-project dat ontwikkeld wordt in samenwerking met een consortium aan bedrijven en instellingen onder de naam H2 Marine Solutions. Het doel van het project is om het ‘groene’ waterstof in de maritieme sector te introduceren en de infrastructuur voor het tanken van waterstof in de havens rondom de Waddenzee te stimuleren. Het ontwerp van de boot is gemaakt door Habbeké in samenwerking met de TU Delft. Op dit moment wordt het prototype van de boot ingezet als coachboot in het sportzeilen. Onlangs voer de boot bijvoorbeeld mee met het skûtsjesilen in Friesland en het WK Zeilen in Scheveningen. “En tijdens de Olympische Zomerspelen van 2024 in Parijs vaart de H2-C boot ook mee tijdens de zeilwedstrijden. Een prachtige test voor deze boot natuurlijk!” vult Mirjam aan.

Diana Bakker en Bert Kaspers bij de H2-C boot

Verzekeringen

De verzekeringen voor deze boot en de andere projecten van Habbeké zijn geregeld door adviseur Bert Kaspers. “Bert ken ik al heel lang.” zegt Mirjam. “Ik denk al meer dan twintig jaar. Het bedrijf waar ik destijds werkte had de verzekeringen geregeld via Bert. Daardoor wist ik dat hij ervaring had met het verzekeren van scheepsbouwprojecten en scheepswerven. Toen we bij Habbeké wat verzekeringskwesties hadden en de toenmalige verzekeringsadviseur geen gehoor gaf, heb ik aan Orm gevraagd of ik Bert mocht inschakelen. Hij heeft een inventarisatie gemaakt van het hele bedrijf. Binnen een jaar zijn alle verzekeringen toen omgezet naar Van Campen & Dijkstra. Het fijne aan Bert is dat ik weet dat hij zich in de zaken vastbijt. We weten zeker dat iets goed verzekerd is en dat het niet oververzekerd wordt. Ook met Diana, de ondersteuner van Bert, zijn we heel blij. Er wordt altijd snel gereageerd en wijzigingen worden snel doorgevoerd. Eén keer per jaar hebben we een afspraak voor onderhoud en komt Bert langs. Dan worden alle zaken weer even onder de loep genomen en doorgesproken.”

Nieuwe adviseur

Op dit moment vindt er een wisseling van de wacht plaats bij Van Campen & Dijkstra. Bert Kaspers gaat namelijk binnenkort met pensioen. Bij Habbeké hebben ze inmiddels al kennisgemaakt met hun nieuwe adviseur Gerard Bangma. Mirjam: “Jammer dat Bert stopt, maar niet meer dan logisch. Bert is iemand die altijd met ons meedenkt. We hebben inmiddels onze nieuwe adviseur Gerard Bangma ook ontmoet. Voor hem hebben we al een eerste mooie uitdaging klaarliggen!” Habbeké is namelijk bezig met het uitbreiden van hun loods. “De loods wordt 27 meter langer, zodat er grotere boten gemaakt kunnen worden. Aan Gerard de uitdaging om hier een goede verzekering voor te regelen.” En Bert? Mirjam zegt: “Bert is altijd welkom hier op de werf als hij in de buurt is. De koffie staat altijd voor hem klaar!”

Ook overstappen als ondernemer?

Ben jij benieuwd naar wat Van Campen & Dijkstra voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op. Dat kan via het contactformulier of bel met 0513-461 346.

  • 21 augustus 2023
  • 6 min leestijd
  • Zakelijk

Dit bericht delen

Heb je vragen?

Neem contact met me op

Pieter Nauta
Pieter Nauta

Gerelateerde berichten

Ga naar de bovenkant