Klantverhaal van Nizar
Hoewel Nizar Salah nog maar 25 is, heeft hij al ruim 10 jaar ervaring in het kappersvak. Al op zijn veertiende begon hij met het knippen van vrienden en bekenden in de schuur bij het huis van zijn ouders. Tien jaar later is hij eigenaar van een goedlopende barbershop in het centrum van Dokkum. En sinds kort runt hij ook een B&B. We spraken Nizar in zijn kapsalon over ondernemerschap en toekomstdromen.
Barwari
De ontvangst in de kapsalon van Nizar aan de Hoogstraat in Dokkum is hartelijk. Samen met zijn jongere broer Achmed is hij ook vandaag weer druk aan de slag. Kapsalon Barwari heeft in de dik zeven jaar dat de zaak bestaat een vaste klantenkring opgebouwd. De naam van de kapsalon verwijst naar de plaats in Irak waar de familie van Nizar vandaan komt en waar hijzelf geboren is.
Klantenkring
Nizar concentreert zich op het knippen en scheren van heren en jongens. “De jongste klant die ik gehad heb, was een half jaar oud, de oudste ergens in de 90. Mensen komen hier vaak omdat ze iemand kennen die hier komt.” En dat zijn niet alleen mensen uit Dokkum, maar ook uit de wijde omtrek. De klanten die aanwezig zijn in de zaak beamen dat. De ene komt uit Damwâld, de andere uit Readtsjerk. “Ik kom hier, omdat een maat van mij hier naartoe ging. Toen ben ik hier ook een keer naartoe gegaan en dat beviel zo goed, dat ik hier nu altijd kom.”
Social media
Ook social media speelt een grote rol in de groei van de klantenkring van Kapsalon Barwari. Nizar speelt daar handig op in: “Wij zijn actief op Instagram en Facebook, we hebben TikTok en Snapchat.” Een van de klanten vult aan: “Doordat ik letterlijk kon zien hoe jullie werken en hoe de kapsalon eruitziet, was het voor mij een kleinere stap om een afspraak te maken.” “Social media is de beste reclame die er is,” zo zegt Nizar. “Je kunt laten zien wat je doet en wie je bent.”
Hoe het begon
Even een stapje terug in de tijd. Want hoe is Nizar hier eigenlijk terechtgekomen? “Ik woon al twintig jaar in Dokkum. Toen ik vijf jaar was zijn wij naar Nederland gevlucht en hier in Dokkum terechtgekomen. We hebben hier een huis gekregen en ik ben hier opgegroeid.” Hij voelt zich echt thuis in de Elfstedenstad. “Ik ben toen ik 16 was een tijdje voor stage in Almere geweest, maar dat vond ik niks. Ik was blij om weer terug te kunnen naar Dokkum.” Op zijn achttiende werd Nizar door één van zijn oudere broers aangemoedigd om voor zichzelf te beginnen. “Mijn broer had een telefoonzaak hier verderop in de stad en hij hoorde dat dit pand te huur kwam. Ik was niet direct enthousiast, ik vond het maar spannend. Maar door de steun die ik van mijn familie kreeg, heb ik toch de stap genomen en ben ik hier begonnen met de kapsalon. En dat is inmiddels alweer meer dan zeven jaar geleden.”
De volgende stap
Eind vorig jaar diende de volgende stap zich aan voor Nizar. De eigenaar van het pand waar de kapsalon zich in bevindt, wilde het gaan verkopen. Toen trok Nizar direct aan de bel. Hij vond dat hij als huurder het eerste recht van koop had. Hij gaf bij de verhuurder aan dat hij het pand graag wilde kopen. Die vond dat goed, maar onder één voorwaarde: boven de kapsalon zit een appartement dat als B&B verhuurd wordt. De eigenaar wilde het pand wel aan Nizar verkopen, maar dan mét de bovenverdieping erbij. Daar schrok Nizar niet voor terug, het leek hem juist wel een mooie uitbreiding van zijn ondernemerschap. “Maar ik wist niet hoe dat werkt, een pand kopen en een financiering daarvoor regelen. Daarom ging ik op zoek naar iemand die mij daarbij kon helpen,” zo zegt Nizar. “Ik ging in gesprek met een adviseur, maar die deed alleen particuliere hypotheken. Hij verwees mij naar Christiaan van der Molen en zo zijn wij met elkaar in contact gekomen.”
Financieringstraject
Christiaan: “De eerste afspraak was op een avond, weet ik nog wel. Want overdag had je het te druk met klanten. Een goed teken natuurlijk.” Christiaan ging voor Nizar aan de slag. Nizar: “Ik vond het fijn dat Christiaan heel duidelijk was. Hij gaf elke keer duidelijk aan waar hij mee bezig was en wat ik kon doen, bijvoorbeeld het aanleveren van bepaalde documenten of het inschakelen van een taxateur.” Het aankoopproces duurde wel langer dan Nizar had verwacht.
“Dat kwam door allerlei zaken die we vooraf niet konden weten. Zo had de taxateur het druk, waardoor het taxatierapport van het pand, dat nodig was voor de aanvraag van de financiering wat langer op zich liet wachten,” vertelt Christiaan. “Maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen!”
Toekomstplannen
Eind mei zat Nizar namelijk bij de notaris en kwam het pand officieel op zijn naam te staan. “Ik ben heel blij dat het nu écht van mij is.” Dat hij nu ook B&B-eigenaar is, vindt hij niet zo spannend. “Eigenlijk is het alleen de B van Bed. Wij doen er geen ontbijt bij. Op de kamer ligt een map met daarin heel veel horecatips, zodat de bezoekers zelf een leuke plek in de stad kunnen uitzoeken voor hun ontbijt.” Toekomstplannen heeft Nizar ook al. “Ik wil in elk geval graag een extra stoel hier in de kapsalon, zodat we vier klanten tegelijk kunnen helpen. En misschien over een tijdje een extra pand om de B&B-activiteiten verder uit te breiden. Maar daarvoor heb ik Christiaan dan eerst weer nodig!” geeft Nizar lachend toe.
Ervaring
Hoe heeft Nizar de samenwerking met Christiaan ervaren? “Als heel fijn. Christiaan is rustig en duidelijk. Al bij het eerste gesprek had ik een klik met hem. En ik ben heel blij dat het hem gelukt is om mijn droom waar te maken. Daar ben ik heel dankbaar voor.”
Ook op zoek naar een zakelijke financiering?
Ben jij ook ondernemer en wil je weten welke mogelijkheden er voor jouw bedrijf zijn voor een zakelijke financiering? Kom dan langs bij één van onze vestigingen of maak direct een vrijblijvende afspraak met Christiaan van der Molen. Je kunt hem bereiken via 06-22755628 of stuur een mail naar christiaan@vancampendijkstra.nl.
Afspraken zijn mogelijk door heel ons werkgebied in het noorden, bij jou op kantoor of op één van onze vestigingen. En heb je nog geen cijfers om mee te rekenen? Dat hoeft ook niet direct. We gaan graag eerst met je in gesprek.
- 16 juli 2025
- 6 min leestijd
- Financieren,Zakelijk
Heb je vragen?
Neem contact met me op:

Christiaan van der Molen
Gerelateerde berichten
9 juli 2025
| 3 min leestijd
Verzekeren
Een aanrijding meemaken is altijd schrikken, zeker als het in het buitenland gebeurt. Je bent in ...
5 juni 2025
| 5 min leestijd
Financieren,Zakelijk
Ondernemer Floris Roelfzema begon al jong met zijn eerste bedrijf. Ondanks een verwoestende brand die in ...
16 april 2025
| 5 min leestijd
Financieren,Zakelijk
Bart de Jong is eigenaar van zijn eigen glaszetbedrijf. Sinds december 2024 is hij de trotse ...