Je zit er niet om te springen want je bent helemaal in de vakantieflow, maar het kan gebeuren dat je tijdens je vakantie je bagage kwijt raakt, of dat je koffer beschadigd is. Gelukkig heb je een reisverzekering. Maar zonder PIR document sta je letterlijk en figuurlijk in je hemd. Wat is een PIR, hoe kom je eraan en hoe werkt het? Wij vertellen je er graag over.
Jaarlijks reizen er miljoenen reizigers van, naar of via één van onze Nederlandse luchthavens. Voor degene die de bagage afhandelt op het vliegveld is jouw koffer slechts één van de vele duizenden bagagestukken. En in alle drukte, zoals tijdens een zomervakantie, loop je als reiziger meer risico dat er iets met je bagage gebeurt: je koffer raakt kwijt, gaat niet op tijd mee in het vliegtuig of raakt beschadigd.
PIR nodig bij schade of kwijtraken van bagage
Overkomt dit jou en is er iets mis met je bagage? Verlaat nooit de luchthaven zonder een zogeheten Property Irregularity Report (PIR). Daarmee bewijs je dat je koffer tijdens de vlucht beschadigd is, en niet op een later moment. Of dat je bagage helemaal niet van de bagageband af is gekomen. Met een PIR kun je een schadevergoeding krijgen bij de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij, maar het kan je ook helpen bij het indienen van een schademelding bij de reisverzekering.
Deze PIR haal je bij de balie in de bagagehal van de luchthaven waar je geland bent. Elk vliegveld heeft zo’n balie, in Nederland en in het buitenland. Er wordt ter plekke een PIR voor je opgesteld en een onderzoek ingesteld. Op het formulier staat bijvoorbeeld op welke plekken je bagage beschadigd is. Of dat je koffer niet aangekomen is op de luchthaven.
Ben je de bagagehal uit, dan kan je geen PIR meer regelen. En zonder PIR kan je geen compensatie krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Zonder PIR een schadeclaim indienen bij de reisverzekering is mogelijk, maar het maakt het minder makkelijk om een vergoeding te krijgen voor je beschadigde koffer of de noodzakelijke spullen bij vertraagde reisbagage. De verzekeraar heeft het rapport op zijn beurt weer nodig om de schade te verhalen op de luchtvaartmaatschappij.
Onze experts staan voor je klaar
Heb jij dit soort pech tijdens de vakantie? Echt heel erg vervelend. Onze schadeafdeling helpt je graag verder als je bij ons een reisverzekering hebt afgesloten. Vergeet dus niet direct op de luchthaven een melding te maken en een PIR op te vragen. Maak daarnaast duidelijke foto’s van de schade, zodra je die hebt ontdekt en zoek indien mogelijk ook de aankoopnota van de beschadigde zaken op om mee te sturen bij de schademelding.
Zoek je een verzekeraar die voor jou het beste verzekeringspakket inclusief een reisverzekering samenstelt? Maak dan eens een afspraak met één van onze verzekeringsadviseurs.