Strenger beleid voor niet-handsfree bellen achter het stuur

Hoe ga jij om met je mobiele telefoon in het verkeer? We weten allemaal dat het verstandig is om handsfree te bellen of – nog beter – helemaal geen telefoon te gebruiken tijdens het rijden. Maar de praktijk is vaak anders. Soms is het daarom goed om met je neus op de feiten gedrukt te worden en je goede voornemens ook daadwerkelijk om te zetten in nieuwe gewoontes.

Je mobiel ‘links laten liggen’ voorkomt onveilig rijgedrag en voorkomt ook mogelijke verkeersongevallen. Steeds meer verzekeringsmaatschappijen treden dan ook strenger op tegen niet-handsfree telefoongebruik achter het stuur. Bestuurders worden daardoor persoonlijk aansprakelijk gesteld voor de schade als ze bij een ongeluk betrokken raken. Dit beleid sluit aan bij een bredere trend onder verzekeraars.

Boetes

Naast de schade die je kan veroorzaken met een mobiel achter het stuur, zijn de kosten voor een boete voor het rijden met een telefoon in de hand per 1 februari 2025 verhoogd naar € 430,-. Een telefoonhouder of handsfree-systeem is niet alleen veel veiliger maar uiteindelijk ook veel goedkoper dan het betalen van een verkeersboete en het opdraaien van de kosten van een ongeluk.

Cijfers uit onderzoek

Uit recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat 75% van de verkeersdeelnemers zijn telefoon gebruikt tijdens het rijden. Opvallend is dat 25% van de automobilisten zelfs foto’s maakt achter het stuur. Aan dit gedrag maken vooral beginnende bestuurders zich schuldig.

En wist je dat je als je op de snelweg 120 kilometer per uur rijdt en 3 seconden afgeleid bent door je mobiel, dat je in die 3 seconden al 100 meter verder bent? Dan heb je dus een heel voetbalveld overgestoken, zonder te kijken. Zowel een bericht lezen als schrijven duurt vaak langer dan 3 seconden.

Wie betaalt de schade

Verzekeraars blijven in eerste instantie wettelijk verplicht om schade aan slachtoffers uit te keren. Maar als bewezen wordt dat de bestuurder zijn telefoon gebruikte, verhaalt de verzekeraar de kosten terug bij de veroorzaker van het ongeluk.

Zakelijk wagenparkbeheer

Als werkgever heb je mogelijk werknemers in dienst die auto’s van de zaak rijden. Ook voor hen is het belangrijk om zich bewust te zijn van het rijgedrag en de mogelijke gevolgen hiervan. Wist je dat er tools zijn die je wagenparkbeheer en het rijgedrag in kaart brengen? Hierdoor zorg je er samen voor dat er minder onderhoudskosten zijn, maar ook minder schades. Verder kun je een brandstofbesparing realiseren, een lagere verzekeringspremie en minder eigen risico. Benieuwd naar zo’n tool? Neem contact op met je zakelijk verzekeringsadviseur of de relatiebeheerder. Zij vertellen je er graag meer over.

Veilig op pad

Met deze nieuwe beleidsmaatregelen zetten verzekeraars een belangrijke stap in de strijd tegen afleiding in het verkeer. Ze hopen met dit beleid bestuurders bewuster te maken van de gevaren van telefoongebruik achter het stuur.

De boodschap is duidelijk: houd je aandacht op de weg en laat je telefoon met rust – niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook om financiële en juridische problemen te voorkomen. Het gaat niet alleen over bellen, maar ook over appen, berichten inspreken, facetimen of je mail checken. Bel handsfree of zet je telefoon uit of op niet storen om hem verder niet te gebruiken. Zo ga je veilig op pad en help je mee om ongelukken en schade aan jezelf en aan anderen te voorkomen.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over je lopende autoverzekering? Of ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van een autoverzekering? Neem contact op en je krijgt persoonlijk advies en of een passend aanbod.

  • 10 februari 2025
  • 3 min leestijd
  • Verzekeren,Zakelijk

Dit bericht delen

Heb je vragen?

Neem contact op met de zakelijke afdeling:

Gerelateerde berichten

Ga naar de bovenkant