Vakantie aan het plannen? Vergeet je annuleringsverzekering niet!
De vakantieperiode staat weer voor de deur. Veel mensen zijn al aan het plannen of hebben zelfs de vakantie al geboekt. Of je nu kiest voor een zonovergoten strandvakantie, een actieve rondreis, de camping of een ontspannen stedentrip: even helemaal tot rust komen, daar draait het om. Maar voordat je de koffers pakt, is het belangrijk om je goed voor te bereiden — en dat begint met de juiste verzekeringen. Want wist je dat je een annuleringsverzekering binnen 7 dagen moet afsluiten na je boeking?
Waarom een annuleringsverzekering onmisbaar is
We boeken onze vakanties vaak maanden van tevoren en betalen een groot deel van de kosten al bij het reserveren. Denk aan vliegtickets, hotels, de stacaravan of campingplek en excursies. Maar wat als je onverwacht toch niet kunt gaan? Een annuleringsverzekering kan je dan veel financiële zorgen besparen. Deze verzekering vergoedt (een deel van) de reissom als je reis door onvoorziene omstandigheden niet door kan gaan.
Voorbeelden van situaties waarin je annuleringsverzekering van pas komt:
- Ziekte of een ongeval: waardoor jij of iemand uit je reisgezelschap niet kan reizen;
- Overlijden van een familielid: waardoor je liever bij je dierbaren blijft;
- Onvrijwillig ontslag: wat financiële onzekerheid met zich meebrengt;
- Ernstige schade aan je woning: zoals brand of inbraak.
Dit zijn nog maar een paar veelvoorkomende redenen voor annulering. Zonder annuleringsverzekering draai je in zulke gevallen vaak zelf op voor de kosten. Een extra verzekering lijkt misschien een overbodige luxe, maar het is juist een slimme investering voor gemoedsrust.
Waar moet je op letten?
Niet alle annuleringsverzekeringen zijn hetzelfde en hebben dezelfde voorwaarden. Let goed op de volgende punten:
- Dekking: worden alle voor jou belangrijke situaties gedekt, zoals medische redenen, overlijden in de familie, een scheiding? En hoe zit het bij een vertraging?
- Vergoeding: is de volledige reissom verzekerd of slechts een percentage?
- Sluit de verzekering op tijd af: dit moet binnen 7 dagen na de boeking.
- Uitsluitingen: check goed wat er wel en niet gedekt wordt.
Reisverzekering: net zo belangrijk!
Naast een annuleringsverzekering is ook een goede reisverzekering belangrijk. Deze biedt hulp bij medische problemen, verlies van bagage, of als je onverwacht moet terugkeren naar huis tijdens je vakantie. Ga je duiken of maak je een verre rondreis? Dan heb je vaak een aanvullende dekking nodig.
Doorlopend of kortlopend?
Ga je vaker dan twee keer per jaar op vakantie of regelmatig een weekendje weg? Dan is een doorlopende reis- en annuleringsverzekering vaak voordeliger én makkelijker. Zo ben je het hele jaar door verzekerd en hoef je daar niet telkens opnieuw over na te denken. Het is wel verstandig om de dekking te checken als je een vakantie boekt.
Met een gerust hart op vakantie gaan?
Laat je goed informeren over de juiste reis- en annuleringsverzekering voor jouw situatie. Onze verzekeringsadviseurs en relatiebeheerders staan voor je klaar om mee te kijken en geven jou een advies op maat voor de beste verzekering, zodat jij zorgeloos op reis kunt gaan. Want vakantie moet vooral ontspannen zijn, ook vóór je vertrekt.
Tips van onze schadebehandelaars!
“Vaak zien wij dat de verzekering niet alle schades dekt, omdat zaken niet goed zijn geregeld of omdat het niet (volledig) meegenomen is in de dekking. Hieronder zomaar een paar tips.
- Ga je naar een mogelijk risicogebied, check dan de reisadviezen voor de laatste update met betrekking tot het reisadvies.
- Check altijd voor vertrek of je in het bezit bent van de juiste reisdocumenten. Denk hierbij aan paspoort of identiteitskaart, maar zeker ook het (juiste) visum. Wist je bijvoorbeeld dat je sinds kort voor een reis naar het Verenigd Koninkrijk extra reisdocumenten nodig hebt zoals de Electronic Travel Authorisation (ETA)?
- Voor directe reis- en medische hulp, bel de alarmcentrale. Zij zijn 24/7 uur bereikbaar. Het telefoonnummer van de alarmcentrale staat op je polisblad. Zorg dat je deze bij je hebt, of digitaal in kunt zien met bijvoorbeeld onze digitale klantmap.
Heb je schade? Neem telefonisch contact op of meld online je schade via onze website. Wij staan voor je klaar.”
- 10 april 2025
- 3 min leestijd
- Verzekeren
Heb je vragen?
Neem contact met me op

Niek Klasema
Gerelateerde berichten
16 april 2025
| 5 min leestijd
Financieren,Zakelijk
Bart de Jong is eigenaar van zijn eigen glaszetbedrijf. Sinds december 2024 is hij de trotse ...
15 april 2025
| 2 min leestijd
Hypotheken
De huidige handelsoorlog lijkt voor sommige huizenzoekers en huiseigenaren die hun hypotheek willen oversluiten onverwacht goed ...
10 april 2025
| 3 min leestijd
Beleggen
Waarom rust en focus je een betere belegger maken - juist in onrustige tijden Ken je ...