Bedrijven worden steeds afhankelijker van netwerken, systemen en internet. Digitale veiligheid is daarom belangrijker dan ooit. Helemaal nu we zien dat de cybercriminaliteit ook stijgt in Friesland, je hebt de krantenkoppen vast voorbij zien komen. Een goede cyber security is daarom voor elke ondernemer een belangrijk onderwerp.
Wat is cyber security?
Je bedrijfssysteem wordt gehackt of de gegevens van je klanten liggen op straat. Als ondernemer moet je er niet aan denken. Toch krijgt elk jaar ongeveer 50% van de bedrijven met meer dan 10 medewerkers te maken met cyberincidenten (CBS, Cybersecuritymonitor, 2018). Bijvoorbeeld door cybercrime zoals hacking of een DDoS aanval. Maar een cyberincident kan ook door je medewerker worden veroorzaakt. Door het verliezen van een USB stick met klantgegevens. Of door het openen van een link in een phishingmail. Daarnaast kan de techniek je in de steek laten. Een softwarestoring kan zo een cyberincident tot gevolg hebben. Het wordt steeds belangrijker om jouw digitale veiligheid op orde te hebben. De beveiliging van je computers, data en netwerken noemen we cybersecurity.
Wat zijn cyberrisico’s?
Met het cyberrisico bedoelen we financiële schade door cyberincidenten. Deze kunnen veroorzaakt worden door een menselijke fout, een technisch gebrek of cybercriminaliteit.
De grootste risico’s voor ondernemers:
Verstoringen van de bedrijfscontinuiteit
Een cyberincident kan systemen sterk vertragen of zelfs stilleggen. Mogelijk kan je daardoor je klanten niet meer goed helpen. Je loopt hierdoor inkomsten mis terwijl de kosten doorlopen.
Verlies van waardevolle gegevens
Door een datalek of cyberaanval kan je waardevolle bedrijfsgegevens verliezen. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens. Door het verlies van deze data kunnen processen verstoord worden en je bedrijf stil komen te liggen.
Verlies van bedrijfsgeheimen
Cybercriminelen en onoplettende medewerkers kunnen je ‘ijs-recept’ bedoeld of onbedoeld naar buiten lekken. Dit kan je concurrent een oneerlijk voordeel opleveren. En jouw marktpositie in gevaar brengen.
Reputatieschade
Wordt je dienstverlening verstoord door een cyberaanval of datalek? Dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor je imago. Klanten of zakenpartners kunnen het vertrouwen kwijtraken. Dit beschadigt je bedrijf. Zeker als het incident uitgebreid in de media komt.
Aansprakelijkheid
Een cyberincident binnen je bedrijf kan ook bij je zakenpartners voor schade zorgen. Zij kunnen je daarvoor aansprakelijk stellen.
Cyberincidenten voorkomen
Je kunt zelf veel doen om de kans op een cyberincident te verkleinen:
1. Maak tijdig back-ups
2. Gebruik alleen beveiligde internet-hotpots
3. Installeer tijdig updates
4. Verander voortdurend de wachtwoorden
5. Investeer in trainingen voor personeel
6. Vertrouw niemand direct, check alles
7. Verzeker je tegen schade door cyberincidenten
Cyberverzekering
Krijg je toch met cybercriminaliteit te maken? Met onze cyberverzekering voor ondernemers ben je goed verzekerd voor schade en zorgen we ervoor dat je snel weer verder kunt.
Beantwoord de volgende vijf vragen en krijg 4 offertes voor cyberverzekering.